Berlinetta Le Mans
Voor de echte racewagens, zeg maar de Formule 1, die overigens nog niet
bestond, had Alfa Romeo voor de monoposto Tipo B van 1934 een
achtcylinder 2,9 liter motor ontwikkeld, maar omdat tegen het Duitse
geweld (Mercedes-Benz en Auto-Union) niet viel op te boksen en Alfa
bovendien een Bimotore, met een motor zowel voor- als achterin en
twaalfcylinders aan het ontwikkelen was, werden de achtcylindermotoren
in sportwagens van het type 8C2900A gebruikt. In 1937 volgde de 8C2900B
en die was in tegenstelling tot de A wel te koop. In 1938 won Clemente
Biondetti in een 8C2900B Spider MM Touring de Mille Miglia, hij was in
de door Touring van een berlinettacarrosserie voorziene 8C2900B met
Raymond Sommer minder gelukkig, in de 24 uren van Le Mans dat jaar.
Nummer 19 viel uit.
Bimotore
Mille Miglia
hier boven en onder: Berlinetta Le Mans