Een
bommenwerper werd gewijzigd in een passagierstoestel, maar het gebeurde
ook omgekeerd de Douglas DC3 werd de C-49 "Skytrain", die in Europa
"Dakota" ging heten, zo'n naamsverandering was trouwens niet uniek, wat
aan de overzijde van de Atlantische Oceaan "Texan" genoemd werd heette
hier "Harvard".
Voor
jagers was minder civiel emplooi te vinden, maar omdat overal na de
oorlog weer een luchtmacht moest worden opgebouwd was bijvoorbeeld de
Supermarine "Spitfire" in trek. Bovenstaande Mk IX met een Rolls-Royce
Merlin 62 die 1565 pk leverde kwam op 21 mei 1948 in Nederlandse dienst
en werd vijf jaar later daaruit ontslagen. Supermarine dateerde uit 1912
en veroverde faam door regelmatig mee te doen aan snelheidswedstrijden,
de fabriek won vier keer de Schneider Cup. Supermarine was in 1928
overgenomen door Vickers dat tien jaar later deel ging uitmaken van
Vickers-Armstrong, toen vloog de "Spitfire" al, want de eerste
proefvlucht vond plaats in maart 1936. Er zijn zo'n vierentwintig
varianten van het toestel gebouwd, de meeste met Merlinmotoren, maar een
tweetal versies ook met Griffonmotoren, de diverse Mk's werden ingezet als jachtvliegtuig, maar ook als fotoverkenner en als jager-bommenwerper.