22.2.24

Spiftire

 

Een bommenwerper werd gewijzigd in een passagierstoestel, maar het gebeurde ook omgekeerd de Douglas DC3 werd de C-49 "Skytrain", die in  Europa "Dakota" ging heten, zo'n naamsverandering was trouwens niet  uniek, wat aan de  overzijde van de Atlantische Oceaan "Texan" genoemd werd heette hier "Harvard".  
Voor jagers was minder civiel emplooi te vinden, maar omdat overal na de oorlog weer een luchtmacht moest worden opgebouwd was bijvoorbeeld de Supermarine "Spitfire" in trek. Bovenstaande Mk IX met een Rolls-Royce Merlin 62 die 1565 pk leverde kwam op 21 mei 1948 in Nederlandse dienst en werd vijf jaar later daaruit ontslagen. Supermarine dateerde uit 1912 en veroverde faam door regelmatig mee te doen aan snelheidswedstrijden, de fabriek won vier keer de Schneider Cup. Supermarine was in 1928 overgenomen door Vickers  dat tien jaar later deel ging uitmaken van Vickers-Armstrong, toen vloog de  "Spitfire" al, want de eerste proefvlucht vond plaats in maart 1936. Er zijn zo'n vierentwintig varianten van het toestel gebouwd, de meeste met Merlinmotoren, maar een tweetal versies ook met Griffonmotoren, de diverse Mk's werden ingezet als jachtvliegtuig, maar ook als fotoverkenner en als jager-bommenwerper.