Aan het eind van de negentiende eeuw zag het er somber uit voor de door een paard getrokken koets, de automobiel verdrong het paard. Betekende dat dat koetsen op de brandstapel konden? Nee, want er waren verscheidene techneuten die een soort mechanisch, aangedreven door electra, stoom of benzine, paard ontwierpen. Vooral Franse ingenieurs lieten zich niet onbetuigd, de aandrijving berustte op twee gemotoriseerde wielen die voor de koets kon worden geplaatst, nadat het originele wielstel was verwijderd. Prétot, Drapson, Ringelmann, Amiot & Peneau, Ponsard-Ansaloni, Heilmann, Riancey, Turgan & Foy zijn slechts een paar namen die hun mechanisch voorspan lieten patenteren. Maar de meest bekende was Krieger die op 22 januari 1896 zijn uitvinding van een electrische voorspan liet vastleggen. In 1897 had een voertuig 2500 kilometer afgelegd met eeen gemiddelde snelheid van 10 km/u. De firma Krieger bleef tot 1909 actief met electrische voertuigen.