24.2.24

Voorspan

 

 


Aan het eind van de negentiende eeuw zag het er  somber  uit voor de door een paard getrokken koets, de automobiel verdrong het paard.  Betekende dat dat koetsen op de brandstapel konden?  Nee, want  er  waren verscheidene techneuten die een soort mechanisch,  aangedreven door electra, stoom of benzine, paard ontwierpen. Vooral Franse ingenieurs lieten zich niet onbetuigd, de aandrijving  berustte op twee gemotoriseerde wielen  die voor de  koets kon worden geplaatst, nadat het originele wielstel was verwijderd. Prétot, Drapson, Ringelmann, Amiot & Peneau, Ponsard-Ansaloni,  Heilmann, Riancey, Turgan & Foy zijn slechts een paar namen die  hun mechanisch voorspan lieten patenteren. Maar de meest bekende was Krieger die op  22 januari 1896 zijn uitvinding van  een electrische voorspan liet vastleggen. In 1897 had een voertuig 2500  kilometer  afgelegd met eeen gemiddelde snelheid van 10 km/u. De firma Krieger bleef tot 1909 actief met electrische voertuigen.