Het
Russische automerk Lada heeft een tamelijk verwarrende geschiedenis,
oorspronkelijk opgezet samen met Fiat, komen we daarna samenwerking met
Renault en General Motors tegen, maar het meest bekend bleef, in ieder
geval in ons land, de door Gremi geïmporteerde Lada 1200, een Russische
Fiat 124. Ik ga het hier niet hebben over het wat verouderde concept en
het imago van de auto, dat vergelijkbaar is met dat van de Yugo,
overigens ook een oorspronkelijk Italiaan ontwerp, gebaseerd op de Fiat
127, maar over een tweetal auto's, die het niet verder brachten dan een
prototype en die ontstonden ver voordat we van Lada hoorden en aantonen
dat er wel degelijk modern ogende en minder oubollige voitures uit de
toenmalige Sowjet Unie op de markt hadden kunnen komen. Daar is in de
eerste plaats de Belka (Eekhoorn), het door Yuri Dolmatovsky ontworpen
wagentje dateert uit 1955 en had een 746cc-motor. Let op de voordeur. Het tweede prototype,
ongeveer ontworpen langs dezelfde lijnen, eveneens met de motor
achterin en lijkt geïnspireerd op de Tatra.