Alexandre
Darracq had vijf jaar lang een fietsfabriek, deed daarna kort iets met
electrische voitures voordat hij zich aan de benzineauto wijdde. Hij
kocht de rechten van Leon Bollée, een kleine auto, die (en dat
bijzonder) stuurversnelling had. In 1900 verscheen de eerste echte
Darracq met cardanaandrijving. Er werd geraced en
Darracq sloot een licentieovereenkomst af met Opel. In 1904 was Darracq
vastbesloten de befaamde Gordon-Bennett Cup te winnen en niet alleen
zijn eigen team zou mee gaan doen, ook Opel-Daracq en drie andere
auto's met onderdelen van Darracq verschenen aan de start. Maar alleen
een Opel-Darracq vertrok daadwerkelijk en hield het na nog geen ronde
gereden te hebben voor gezien. Toch zou 1904 glorieus eindigen, Paul
Barras verbeterde met een van de Gordon-Bennettwagens op 13 november het
wereldrecord en reed 168 kn/u. Ruim een jaar later, op 30 december 1905
wist Victor Hémery in Arles het met een speciale Darracq op 176 km/u te
brengen.