Renault,
Opel, Austin, Ford, Lancia, het zijn allemaal namen van personen, die
de naam aan een automerk gaven. En er zijn nog veel meer, soms ietwat
verborgen want wie verwacht nou, dat Amilcar in het rijtje thuishoort?
Toch hoort Amilcar, een Franse fabriek die vooral in de jaren twintig
buitengewoon fraaie, kleine sportwagens bouwde er wel degelijk bij, al
wordt er wat moeilijk gedaan over het ontstaan van de naam, de
geldschieters van de firma waren de heren Lamy en Akar en uit omkering
van Lamy gekoppeld aan het laatste deel van Akar zou de de naam van het
merk onstaan zijn, veel eenvoudiger lijkt het mij dat Amilcar zijn naam
ontleende aan voor- en achternaam van de predident-directeur,
eerdergenoemde Emile Akar. Ontwerpers van de auto waren André Morel en
Edmond Moyet, die voor de Eerste Wereldoorlog in dienst waren geweest
van "Le Zèbre", het merk van Jules Salomon. Amilcar was met name in
allerlei races zo succesrijk, dat er een Italiaans filiaal werd
opgericht, dat de wagen door de Ehrhard Automobilwerke AG in Duitsland
onder de naam "Pluto" in licentie werd gebouwd en door Grofri Wk AG als
"Grofri" in Oostenrijk.