Peugeot 402
Wie de foto van het front van de Peugeot gister goed bekeken heeft, zag onder de cijfers 402 een B, de 402B (cylinderinhoud 2142cc) stond in 1938 op de Parijse Salon. De eerste 402 (cylinderinhoud 1991cc), zonder de toevoeging B, was drie jaar eerder op dat automobielevenment te aanschouwen en het is merkwaardig vast te stellen dat Peugeot slaagde een gestroomlijnde auto met succes in de markt te zetten, hetgeen Chrysler in de Verenigde Staten met de Airflow in 1934 niet lukte. De 402 was in een aantal vormen leverbaar, het meest opzienbarende model was de 402 Éclipse Décapotable, met een mechanisch te openen hardtop, een ontwerp van Georges Paulin uit 1931. In 1936 verscheen een door Jean Andreau in opdracht van Peugeot ontworpen prototype om de aerodynamica verder te exploireren. Maar daar mee was het nog niet afgelopen, Peugeotdealer Emile Darl'mat liet door carroseriebouwer Pourtout een speciaal type bouwen, in 1938 wonnen Charles de Cortanze en Marcel Contet met een Darl'mat de tweeliterklas in Le Mans. De Darl'mats waren trouwens gewoon in de handel, zowel in coupé- als in cabrioletvorm.