9.6.10

Glorieus verleden

Ooit begon ik mijn werkzame leven als onderwijzer aan een Haagse Uloschool, ik gaf er o.a. algemene en vaderlandse geschiedenis. Nog altijd kijk ik graag naar geschiedenisprogramma's op de televisie, de Britten delven voortdurend in hun verleden, dus ik kom op BBC 2 ruimschoots aan mijn trekken. Nu rest de Britten ook weinig anders dan vergane glorie, want hun heden zorgt voor de nodige problematiek. Vanmorgen liep ik weer eens tegen een voorbeeld aan. In mijn beide overjarige auto's gebruik ik Duckhams motorolie. In feite gebruik ik al zo'n veertig jaar Duckham. Maar plotseling blijkt dat niet meer leverbaar. Het merk is overgenomen door BP, u weet wel die maatschappij van dat lek in de golf. Ik ben hier en daar eens rond gaan vragen, vervolgens op het internet gaan kijken en tenslotte met het Britse hoofdkwartier van BP gaan bellen, daar werd ik doorverbonden met de customer service van Duckham. Na vijf minuten naar een moeilijk thuis te brengen muziekje te hebben geluisterd, regelmatig onderbroken met de boodschap dat ik binnenkort aan de beurt zou zijn, werd de verbinding verbroken met het bericht dat er niemand op de afdeling aanwezig was. Hetzelfde overkwam me al eens toen ik probeerde te achterhalen waar mijn favoriete Dunhillpijptabak gebleven was.
Ik begrijp zo langzamerhand waarom de BBC zoveel glories verleden in zijn programmering stopt, van vandaag moeten de Britten het niet hebben.