7.6.10

Steffey

foto Charles Hurst

Zaterdag j.l. vond een auto- en motorshow plaats in Greenwich (Connecticut) en alhoewel het bordje voor de linker motorfiets lastig te lezen is (de grote er naast is een Harley-Davidson, daar kan geen misverstand over bestaan) gaat het om een Steffey, dat wil zeggen de motor is een Steffey, de fiets zelf is zeer waarschijnlijk een Columbia met, net als mijn Columbia uit 1900, houten velgen. Ook de banden komen me bekend voor, ze zijn volrubber. Ik heb ooit een ritje op mijn Columbia met dergelijke banden gemaakt, ronduit afgrijselijk en heb vervolgens in Frankrijk speciaal gemaakte tubes besteld. De fiets met Steffeymotor lijkt me typisch een showfiets, de eigenaar sleept het apparaat waarschijnlijk in een trailer van show naar show, zonder er ooit een meter op te rijden. Zie maar naar de nieuwstaat van de banden, bovendien zou ik graag willen weten hoe de fiets remt, want ik heb geen rem* kunnen ontdekken en de steuntjes op de voorvork geven aan dat het notabene om een doortrapper gaat. De motor werd gemaakt door de Steffey Manufacturing Company in Philadelphia.

*In een museum in Birmingham (Alabama) staat een Steffey uit 1902 met de correcte rem: een simpele bandrem op het voorwiel.