17.6.12

Chevrolet

 
De verhuizing van Leeuwarden naar Den Haag bezorgde mijn interesse in vliegtuigen een behoorlijke knauw, want Ypenburg lag heel wat verder van mijn ouderlijke woning dan de vliegbasis Leeuwarden, bovendien raakte ik mijn vrienden met dezelfde belangstelling kwijt. Er kwam iets anders voor in de plaats: enthousiasme voor oude auto's. Het moet in 1957 of '58 geweest zijn dat een stoet van oude auto's over de Sportlaan trok en deze foto's van een Chevrolet 1925 en een van 1926 zijn de eerste bewijzen van mijn nieuwe hobby. 
Medio jaren twintig was Chevrolet in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld met Ford en alhoewel Chevrolet in 1927 meer wagens verkocht dan Ford was dat ook een gevolg van het feit dat Ford een groot gedeelte van dat jaar gesloten was, omdat de fabriek overschakelde van het model T op het model A. Beide gefotografeerde auto's hebben een ZZ-nummer, pas in 1928 kregen Chevrolets remmen op vier wielen. Het merk dateert van 1911 toen W.C. Durant samen met de coureur Louis Chevrolet een wagen uitbracht met een zescylindermotor met een inhoud van bijna vijf liter. In 1917 werd Chevrolet gekocht door General Motors en drie jaar later was het na Ford en Dodge de best verkochte auto in de Verenigde Staten.