13.6.12

Oud 10

Twee keer zag ik een concert van Sidney Bechet, beide keren in het op 18 december 1964 afgbrande Gebouw voor K & W in Den Haag. Ik werkte sinds 1 december van dat jaar bij de VARA, kwam met de trein uit Hilversum aan op Staatsspoor en belde vanuit een telefooncel voor het station meteen de actualiteitenrubriek "Dingen van de Dag" om de brand te melden. Maar dat was ver nadat ik Bechet zag, want die overleed vijf jaar eerder. Met wie hij optrad, kan ik me niet herinneren, het staat me bij dat hij de eerste keer met een Franse band kwam en de tweede keer in zijn eentje en begeleid werd door de Duch Swing College. De Franse band stond niet onder leiding van Claude Luter, misschien was het André Reweliotti, ik kan het me niet herinneren. Bechet was een beroemdheid in Frankrijk en naast "Petite Fleur" was "Les Oignons" zijn grootste succes. Met potlood heb ik de aanschafdatum van de plaat: 22 juni 1955 op het etiket gezet. Luters toon, alhoewel op clarinet, week niet veel af van die van Bechet op sopraansax.