12.6.12

Dodge

 Medio 1962 moest en zou ik een oude auto hebben, ik was - overigens nog zonder rijbewijs - al gaan kijken naar een A-Ford in de Haagse zeeheldenbuurt, maar uiteindelijk was de koop daarvan op niets uitgedraaid. Mijn vader vond dat ik bij de aanschaf deskundig advies nodig had en vroeg iemand die alles van auto's wist en die op dat moment Nederlands grootste wagenpark onder zijn beheer had. Het was een enorme man, die zich, geheel tegen de verwachting, in een 2CV verplaatste. Al gauw bleek dat hij mijn plannen om iets ouds aan te schaffen uiterst onverstandig vond. Maar hij was wel bereid met mij te gaan kijken naar een Dodge uit 1933, die ik in een schuur wist te staan langs de Muiderstraatweg. Uiteindelijk heb ik mijn oren naar zijn advies laten hangen. Ik heb daar nog altijd spijt van. Wat er van XG-16-01 geworden is? Geen idee. Ik heb de auto in het kentekenregister van de RDW niet kunnen vinden.