24.2.15

Waleed Abdulhamid

Geen radioprogramma meer maken betekent dat ik op de een of andere manier toch niet meer die contacten onderhoud, die ik tot zo'n negen jaar geleden pleegde en daarom verrast me zo'n email van John Millard me, bovendien doet het deugt niet helemaal in het vergeetboekje te zijn geraakt. Vanochtend op internet zoek naar Waleed Abdulhamid met wie hij in Toronto optreedt: een echte multi-instrumentalist, want ik zag inmiddels video's van hem op een Afrikaanse harp (krar), op marimba, op gitaar en op drums. Een andere bijzonderheid van Waleed is dat hij zich in verschillende muzieksoorten thuisvoelt en liedjes, die we van anderen kennen, bewerkt, zoals Leonard Cohens "Like a Bird on a Wire", hier samen de zangeres Samidha Joglekar, die ook met hem en een dubbeltrom-(Indiase tabla)-speler, Ravi Naimpally, in het trio Sharbat speelt. Waleed zingt en speelt drums in Waleed Kush African Jazz Ensemble. Samen met de van origine Ethiopische Atham Addus nam Waleed Abdulhamid "Sibri" op.