14.2.15

Salmson


Net als het foldertje van Isotta-Fraschini was dit blaadje uit 1955 van de eens zo bekende Franse fabriek Salmson beneden de waardigheid. Grote faam genoot Salmson tijdens de Eertse Wereldoorlog, eerst als bouwer van motoren en daarna als contructeur van vliegtuigen. 
 
 In 1919 werd met automobielbouw begonnen, eerst door in licentie G.N.'s te vervaardigen, een Britse cyclecar, waarvan de naam ontleend was aan de contructeurs H.R. Godfrey en A. Frazer-Nash. Het eerste eigen ontwerp (van Emile Petit) dateert van 1921 en de wagentjes waren simpel te herkenen aan het Andreaskruis in de grille (Monsieur Hulot en vacances). 
Gedurende jaren twintig waren de cyclecars immens populair en niet alleen in Frankrijk, maar na het verschijnen van de M.G. Midgets daalde verkoop, ook van Salmson,  drastisch. De fabriek probeerde het daarna in de toch al overvolle luxe klasse, dat bleek geen overweldigend succes en in de jaren vijftig verdween het merk. De zwanenzang was de 2.300 Sport, die vanaf januari 1954 werd verkocht en voor de nodige sportieve successen zorgde, maar het eenvoudige foldertje uit 1955 toont dat het in feite voor Samson het einde in zicht was.