15.2.15

Rosengart

'n Beetje autofolder hoort in kleur en dat had Lucien Rosengart (1881-1993) goed begrepen en wie een tikkeltje in het autowereldje thuis is, ziet op bovenstaande foto ogenblikkelijk wat de basis is van zijn "SuperTraction" in 1939: de plaats van de versnellingshandle - in het dashboard - verraadt het: een Citroën "Traction Avant". Het was niet Rosengarts eerste auto die op basis van een andere gemaakt was, hij begon met de bouw van auto's onder eigen naam, nadat hij in de jaren twintig eerst bij Citroën en daarna bij Peugeot orde op financiële zaken had gesteld. Rosengarts eerste was een in licentie gebouwde Austin "Seven" en zelfs ver na de oorlog toen Austin de  al lang niet meer produceerde werd de motor ervan nog altijd door Rosengart gebruikt. In de jaren dertig werd daarnaast een  Adler "Trumpf " in licentie geproduceerd. 
 
 In 1939 komt dan de "SuperTraction", met de Citroënmotor en uitteraard met voorwielaandrijving, die keert na de oorlog niet terug, omdat Citroën het gebruik van zijn 1911cc-motor verbiedt (Deutsch en Bonnet zijn eveneens slachtoffer), grote Rosengarts van na de oorlog krijgen een Ford-V8-motor en heetten "Supertrahuit". Er werden maar een paar exemplaren gebouwd. De afbeeldingen komen uit een folder van de "SuperTraction".