12.3.16

78 A1

Mijn  kisten met 78-toerenjazzplaten zijn aanzienlijk groter  dan mijn doos met jazzepeetjes, er staan twee onder mijn bureau, maar ik moet bekennen dat ik de inhoud er weinig uithaal en dat heeft alles te maken met het feit dat de draaitafel die ik gewoonlijk gebruik alleen maar 33- en 45toeren kent. 78A1 is een plaat van Ambrose and his Orchestra, "At the Embassy Club in London" vermeldt het label. In Leonard Feathers "The Encyclopedia of Jazz" staan nog  geen vijf regels over Ambrose en de belangrijkste gegevens zijn nog fout ook, want hij werd niet in 1897 in Londen geboren, maar in 1896 in Warschau als Benjamin Baruch Ambrose. In 1911 woont de familie in Londen en studeert de jeugdige Benjamin Baruch viool, niet veel later vinden we hem in New York, waar hij in het orkest van Emil Coleman speelt, daarna formeert hij - nog steeds in New York - op twintigjarige leeftijd zijn eigen orkest. In 1922 is Ambrose terug in Londen waar hij met een zevenmansorkest in de Embassy Club optreedt, maar een lucratiever contract doet hem weer verhuizen  naar New York. Hij blijft er een jaar maar zijn voormalige werkgever van de Embassy Club en een telegram van de de prins van Wales (de latere koning Edward VIII) doen hem besluiten naar Londen terug te keren. De Embassy Club staat echter geen plaatopnames toe,  dus verhuist Ambrose naar het May Fair Hotel, dat opnames wel toestaat. Zes jaar later is Ambrose terug in de Embassy Club, die - inmiddels wijs geworden -  nu wel toestaat dat er opname-apparatuur wordt geïnstalleerd. De opnames van "Embassy Stomp" en "Hors d'Oeuvres" werden in de Embassy Club gemaakt.