Het honderdeerste squadron van de I.A.F. vloog in 1948 met drie verschillende vliegtuigen, de Avia "S199, de "Spitfire" en de North American "P51D Mustang", van laatstgenoemd vliegtuig was een viertal gedemonteerde en in kratten verpakte exemplaren in september 1948 uit de Verenigde Satenn gearriveerd. North American Aviation Inc. hield zich sinds 1934 bezig met het ontwerpen en de bouw van militaire vliegtuigen, de "Mustang" werd ontworpen en gebouwd in honderd dagen naar Britse specificatie en ging eind 1940 in productie, de eerste werd november 1941 aan de RAF afgeleverd. "Mustang 1" had een Amerikaanse Allison V-1710-F3R-motor, maar de P-51B en P-51C kregen door Packard in licentie gebouwde Rolls-Royce "Merlins", nadat die hermotorisering met "Merlins" eerst in Engeland was uitgeprobeerd. De P-51C ging in 1943 in productie in de North Americanfabriek in Dallas. De P-51D was een ontwikkeling van de P-51B met zes mitrailleurs in de vleugels, een "bubble" cockpitdak en een naar voren verlengd roer.