Al jaren verdwenen: de traditionele PAC-rit van Utrecht naar Zandvoort, een feest voor het oog, al die pionierautomobielen in een lange rij langs de Vecht in Breukelen, waar ik destijds woonde. Soms reed er een Stanley, een stoomauto mee, bijna geruisloos voorttuffend. Ook hier is er sprake van twee broers Stanley, nota bene een tweeling: Francis E. (1849-1918) en Freelan O. (1849-1940), die, nadat ze hun fotografiebedrijf hadden verkocht aan Kodak, zich op de bouw van stoomauto's stortten en in 1898 en het daarop volgende jaar meer auto's verkochten dan welke andere Amerikaanse automobielbouwer. Vervolgens verkochten ze hun ontwerp aan "Locomobile" en begonnen in 1902 opnieuw onder de naam Stanley Motor Carriage Company, dat gebeurde met veel succes, vooral nadat de boiler naar voren was geplaatst en hun auto daardoor een kenmerkend uiterlijk had gekregen. Nadat vanaf het midden van het tweede decennium van de vorige eeuw benzineauto's niet alleen zuiniger, maar ook goedkoper werden was het met de glorietijd van de stoomauto, dus ook met de Stanleysteamer gedaan.