Zover
ik weet is er nooit een film gemaakt over de begindagen van het
Israelische honderdeerste squadron en dat is verdraaid jammer, want is
het al redelijk uniek dat een squadron met drie verschillende
vliegtuigtypes vliegt en dat één ervan nota bene een anders
gemotoriseerde Messerschmitt 109G ("Gustav") is, is zo ongeveer het
toppunt van ironie.
Het in toestel in kwestie was een S199, een in Tsjechoslowakije door Avia - onderdeel van het Skodaconcern - gebouwde Messerschmitt, maar in plaats van de Mercedes-Benz DB 605-motor was een Junkers JUMO 211-motor geïnstalleerd, waarvan gewoonlijk een tweetal in een Junkers Ju 88 bommenwerper te vinden was. De Avia S199 had in Tsjechoslowakije de bijnaam "Mezek" (muilezel) en had geen beste vliegeigenschappen, vooral opstijgen landen waren een moeilijk. Maar het 101e had nog een probleem: er waren slechts twee Israeli - Modi Alon en Ezer Weizman - die het het toestel konden vliegen, er kwamen drie buitenlandse vrijwilligers, een uit Zuid-Afrika, twee uit de Verenigde Staen. (Op de kleine foto een Messerschmitt 109G, op de grote foto een Avia S199.)
Het in toestel in kwestie was een S199, een in Tsjechoslowakije door Avia - onderdeel van het Skodaconcern - gebouwde Messerschmitt, maar in plaats van de Mercedes-Benz DB 605-motor was een Junkers JUMO 211-motor geïnstalleerd, waarvan gewoonlijk een tweetal in een Junkers Ju 88 bommenwerper te vinden was. De Avia S199 had in Tsjechoslowakije de bijnaam "Mezek" (muilezel) en had geen beste vliegeigenschappen, vooral opstijgen landen waren een moeilijk. Maar het 101e had nog een probleem: er waren slechts twee Israeli - Modi Alon en Ezer Weizman - die het het toestel konden vliegen, er kwamen drie buitenlandse vrijwilligers, een uit Zuid-Afrika, twee uit de Verenigde Staen. (Op de kleine foto een Messerschmitt 109G, op de grote foto een Avia S199.)