12.5.17

Dakota

Het was een koud kunstje om twee bejaarde modelvliegtuigen - overigens niet op schaal - boven mijn spoortafel te hangen, maar  het ophijsen van zo'n "Dakota" in het Nationaal Militair Museum moet hoofdbrekens hebben gekost. Ik heb geen idee of ze nog altijd ergens ter wereld in lijndienst vliegen, ik vermoed van wel. Er moeten in elk  geval heel wat mensen van mij leeftijd zijn die hun luchtdoop  in een "Dakota" ondergingen, ik in ieder geval wel. De civiele versie van het door Douglas gebouwde toestel heette DC-3 en daarvan bestonden drie verschillende series, van de militaire versie, waarvan er op 5 mei 1945 10.000 toestellen voor de Amerikaanse luchtmacht waren gebouwd, waren er meer o.a. de C-47 "Skytrain" en de C-53 "Skytrooper", eerst genoemd toestel ingericht voor vrachtvervoer, het tweede voor troepentransport. Van de C-47 bestonden dan ook nog eens vijf verschillende uitvoeringen. Zowel de C-47 als de C-53 kregen bij ons de van origine Britse benaming "Dakota". De meeste "Dakota's" hadden Pratt & Whitneymotoren.