Beide
foto's, van "J.H. Schaefer's Kunstcentrum, Amsterdam", zijn meer dan
honderd jaar geleden genomen en hevig geretoucheerd: zowel op de
Amsterdamse als de Haagse foto ontbreekt de bovenleiding en de Haagse
tram mist zelfs een stroomafnemer. Ik heb lang naar beide foto's zitten
kijken, vooral het plaatje van de tram op de brug bij de
Groothertoginnelaan stelt me voor raadsels: want het nummer van de
motorwagen ontbreekt en waarom zit het lijnnummer 3 links, terwijl dat
in de regel rechts zat? Het koersbord is onleesbaar, er zijn drie aan de
bovenzijde gebogen ramen aan de zijkant, dus het is geen 'tweeramer",
maar het is ook geen "fordje" want die hadden rechte ramen, lijn 3 reed
in die tijd nog over het Binnenhof en omdat de toegangspoorten laag
waren, reden daar lage "tweeramers" later aangevuld met lage "fordjes".
Uiteindelijk heb ik besloten dat de motorwagen een "laagdakker fordje"
is uit een in 1907/08 door Werkspoor geleverde serie van achttien
wagens.
De
Amsterdamse foto genomen van motorwagen 68 op lijn 8 is gelukkig minder
geretoucheerd, zelfs het koersbord is met het enige moeite leesbaar:
"Stationsplein, J.D. Meijerplein, Weesperzijde", het is een zogenaamde
"Union" uit de serie 50 t/m 99 geleverd in 1904 door een Hongaarse
fabriek, de kosten waren destijds f.2900 per wagen.