10.7.18

Autorail


Standard
Decauville is bekend gebleven dankzij de constructie van klein spoorwegmateriaal: locomotiefjes die gebruikt werden bij de constructie van grote bouwwerken of op uitgestrekte fabrieksterreinen, soms met een rij kiepwagens achter hen aan. Tussen 1898 en 1911 maakte de fabriek in Corbeil een uitstapje als automobielconstructeur, eerst met de bouw van de "Voiturelle" (Bollée had de naam voiturette gepatenteerd) uitgerust met een verticale, luchtgekoelde tweecylindermotor, maar ook en dat maakt de "Voiturelle" bijzonder: onafhankelijke voorwielvering. Toen begin jaren dertig, zoals we al zagen, Franse autocontructeurs zich - bijna en masse - stortten op het  nieuwe fenomeen autorail, ontstond er natuurlijk een probleem, de diversiteit werd te groot en om dat tegen te gaan verscheen de "Standard", soms met een gemotoriseerd draaistel, soms met twee gemotoriseerde draaistellen en de keuze aan motoren was niet gering, vaak was het een in licentie vervaardigde M.AN.-diesel, maar ook Renault leverde motoren. In ieder geval blies Decauvile met de vervaardiging van de "Standard" zijn partijtje mee.