29.7.22

BOER

Het zal zo'n vierenzeventig jaar geleden zijn dat  ik een paar weken op een boerderij verbleef, dat was de  tweede keer, een paar jaar eerder was ik bij een andere boer op een andere plaats. Beide boeren waren zogenaamde rode boeren, een zat zelfs voor de P.v.d.A. in de gemeenteraad. Ik vraag me af hoe zij op het  hedendaags boerenlawijt zouden  reageren? Zij hadden geen tractoren, zij deden alles nog met paarden en met paarden ga je niet de snelweg op. Bovendien dump je er geen asfalt, steekt strobalen en autobanden in brand. Mijn eigen grootvader begon zijn werkend leven als boerenknecht voor vijfentwintig gulden per jaar, zijn moeder moest zijn bewassing doen en hij moest naar de kerk en catechisatie van zijn werkgever. Later had pake een goed lopende melkzaak, maar toen zijn schoonvader bij een noodlottig  ongeval om het leven kwam en geen van zijn  drie zwagers de boerderij wilden overnemen voelde hij zich min of  meer gedwongen. Ik zou er heel wat voor over hebben om met hem over zo'n leegschedel als Mark van den Oever, die het huidige boerenleed met de Jodenvervolging vergelijkt, te praten. Een man die zijn club een Engelse naam gaf "Farmers Defence Force" alsof  onze taal niet in staat is Van den Oevers idioterie onder woorden te brengen.