10.7.22

ED

In een advertentie in de  NRC lees ik dat Ed  Berg is overleden. Ooit lid van de Tweede Kamer voor de P.v.d.A., daarna directeur  en hoofddirecteur van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en tenslotte lid van de Raad van  State, maar ik kende  hem van lang geleden in de  jaren zestig als lid van  het Haags Jongeren Parlement. In de oorloog zat hij  ondergedoken en  daarover sprak hij ooit, en dat was destijds ongewoon, in een televisieprogramma. In feite was Ed de eerste hoog geplaatste Nederlander die vertelde  dat hij in psychiatrische behandeling was. Dat was moedig, want wie een psychiater nodig had, daar  was een draadje aan los. Het is meer dan 25  jaar geleden  dat  Ed me belde en ik hem sprak. Ik heb nog wel eens gedacht om hem op te zoeken. Helaas is het bij die gedachte gebleven.