3.8.24

Genealogie 2

Natuurlijk zou ik kunnen proberen informatie over mijn voorvader te halen bij een zichzelf tot familiehistoricus benoemde  Amerikaan, die behalve een aantal dames uit het Oostenrijk-Hongaars geslacht laat trouwen met befaamde rabbijnen, Amerikaanse fabrikanten heeft gevonden met dezelfde achternaam (zonder trouwens verband te leggen met Pressburg en Wenen) en de de naam van componist Schubert verbasterd tot Shubert. Maar ik houd niet van onderzoekers, die voornamelijk bezig zijn de eigen loftrompet te steken. Ik vrees, dat ik nooit zal weten of mijn voorvader werkelijk degene was, die hij zei te zijn. Daarbij komt nog het feit, dat op ongeveer hetzelfde moment aan het eind van de 18e eeuw, dat mijn voorvader burger werd van Sneek, iemand met exact dezelfde voornaam en achternaam opduikt in Groningen, die  zegt ook uit Pressburg te komen.
Er zijn ook Zweden met dezelfde achternaam, die zouden afstammen van een bankier met de voornaam Nathan uit Hamburg, die de Zweedse koning Gustav IV financierde. In ieder geval zijn er de broers Moses Nathan en Alexander Nathanael, de eerste op zeker ogenblik woonachtig in Stockholm en overleden in 1826 in Kopenhagen, de tweede geboren in 1755 in Hannover en vervolgens in 1780 in Stockholm, in 1790 in Kopenhagen en in 1807 in Kiel waar hij in 1822 overlijdt. Maar of het om familie gaat blijft in het duister.

Het verhaal in de Nederlandse familie ging dat twee broers uit Pressburg waren weggetrokken en dat de ene zich naar Denemarken en de andere zich naar Nederland had begeven. Maar dat verhaal strookt niet met het feit dat eerstgenoemde in Duitsland werd geboren. Oorspronkelijk schijnt de Pressburgse familie uit Nassau te zijn gekomen, de eerste Pressburger was de in 1685 geboren Salomon, die voorzitter zou worden van de Joodse gemeente in Pressburg, drie keer trouwde en in 1775 overleed. Ik weet van twee kinderen, Mendel en Jutl, geboren uit het eerste huwelijk met een vrouw, van wie ik de naam niet heb kunnen achterhalen en die voor 1751 overleed. Mijn voorvader werd in 1761 geboren en zou dus uit het tweede huwelijk van Salomon met Schendl Leidesdorfer moeten stammen. Maar de vader van mijn voorvader heette niet Salomon maar Levy. De enige mogelijkheid die overblijft is dat Salomon behalve Mendel en Jutl (geboren in respectievelijk 1710 en 1711) een broer hadden met de naam Levy en dat mijn voorvader Salomon Levy vernoemd werd naar zijn grootvader.

Sommigen van de Oostenrijkse familie lieten zich dopen en sommigen kochten zelfs adelsbrieven, zoals de in 1758 in Pressburg geboren Marcus, die zich vanaf 1817 Edler von Neuwall mocht noemen, een titel die vanaf 1824 erfelijk werd. Zijn zoons Samuel August en Ignaz, trouwden met twee zusjes Von Herz, van wie de vader oorspronkelijk Arnstein heette. Samuel August von Neuwall en Katharina von Herz kregen drie zonen: Albert (geboren in 1807), Moritz (1808) en Leopold (1810), die op bijgaand schilderij van Leopold Kupelwieser staan vereeuwigd. Albert werd in 1828 ambtenaar en in 1848 lid van de Rijksdag, Moritz werd op 24 augustus 1841 slachtoffer van een roofmoord in Brescia en Leopold werd advocaat en in 1848 lid van het Frankfurter parlement.