Vraag van een lezer van dit blog: "Wat heb je met vliegtuigen? Ik dacht dat je alleen wat met auto's, treinen en trams had?"
Vliegtuigen
raakten wat "ondergesneeuwd" na mijn verhuizing in 1953 van Leeuwarden
naar Den Haag. Ik raakte mijn grote medevliegtuigenthousiast Wim Dolstra
kwijt en Ypenburg lag heel wat verder van mijn ouderlijke woning dan de
vliegbasis in Leeuwarden. Vliegtuigen zijn inmiddels wel mijn oudste
hobby, al zag ik ze als kind alleen maar als strepentrekkers langs de
hemel op weg om Duitsland te bombarderen. In een Drachtster boekhandel
ontdekte ik een, natuurlijk Duits angehaucht, boekje dat ik moest
hebben, mijn ouders zullen het contre coeur hebben aangeschaft. Ik ben
het flodderige boekje al lang kwijt en het enige wat ik me herinner is
een foto van een Morane Saulnier (foto) tegen een hardblauwe
achtergrond. Een echt vliegtuig van vlakbij moet ik in 1945 hebben
gezien, toen ik met - als ik me zijn voornaam goed herinner - Marcel
Sonderman, de zoon van Gerben Sonderman, diens in Drachten gelande,
vliegtuig (een Leopard Moth) zag. Marcel was de kleinzoon van de
directeur van de Drachtster gasfabriek en de grootouderlijke woning
stond een paar huizen van het onze. Maar pas in Leeuwarden werden
vliegtuigen echt belangrijk, eerst waren er de Spitfires en later de
Meteors en er was een binnenlandse KLM-lijn naar Schiphol, gevlogen met
De Havilland Dragon Rapides. Als er iets misging op het vliegveld belde
ik de krant en inde tipgeld, mijn eerste journalistieke bezigheid, die
ik op zeker moment als twaalfjarige trachtte uit te breiden door zelf,
met nog ongewisselde stem, iemand te bellen om informatie wat er bij een
landing was misgegaan. Daar kreeg ik vanzelfsprekend geen antwoord op.
Heel frusterend!