12.6.07

Familiale

Mijn allereerste auto was er een als deze, een Traction Avant Familiale. Kenteken PX 88 08, gek dat je het kenteken van je eerste auto nooit vergeet, terwijl ik nu op het kentekenbewijs moet kijken om te weten te komen welk nummerbord aan mijn huidige auto hangt. Ik ben er mee naar Berlijn gereden, met onder meer mijn Siamese kat aan boord, die bij de Oostduitse grensovergang voor de nodige opschudding zorgde en heel even voor aap werd versleten. Er rustte geen zegen op die reis, want in Berlijn liep er een lager uit en de reparatie duurde veel langer dan voorzien. Ik was er ook mee in Bretagne en klaarblijkelijk had de "Troen" daar minder moeite mee, want ze liet me geen ogenblik in de steek. Ze had vijf zitplaatsen, maar door het uitklappen van de strapontins achter de voorstoelen leverde ze drie extra zetels. De Familiale is gemakkelijk herkenbaar door zijn drie zijruiten in plaats van de gebruikelijke twee, er bestaat echter ook een Commerciale ook met drie zijruiten, maar zonder strapontins, daar scharniert de achterklep tot boven in het dak, zodat wijnvaten en eventueel schapen en geiten gemakkelijk kunnen worden ingeladen.