1.6.07

Nederland














Ergens in mei 1978 was ik onderweg van Lake Charles, Louisiana naar Houston, Texas toen ik rechts van de weg het bordje Nederland zag staan. Ik stopte maakte een foto en besloot, omdat ik geen haast had, Nederland in te rijden. Op een hoek stond een grote meubelzaak "Rienstra Furniture". Friezen dus, die zich hier hadden gevestigd. Ik ging op zoek naar een gemeentehuis en vroeg of ze me iets over de geschiedenis van Nederland konden vertellen. Nou nee, maar zij wisten wel iemand die dat wel kon, er verscheen een jongeman van een jaar of negentien, die me meenam naar de meest kitscherige molen, die ik ooit gezien had en ingericht was als museum.
In de jaren negentig van de negentiende eeuw schijnt een aantal Friezen uit de buurt van Bolsward met behulp van foto's van een heel ander en aantrekkelijker deel van de Verenigde Staten verleid te zijn om zich hier in noordoost Texas te vestigen. Het viel bar en boos tegen, het schijnt dat een aantal zelfs terug gekeerd is naar "it heitelan", maar een klein aantal heeft zich blijvend gevestigd in deze streek, die regelmatig wordt geteisterd door tornado's.