12.6.07

It's in the air

Ooit had ik iets met vliegen en vliegtuigen. Maar dat is heel lang geleden. Want toen ik eenmaal kennis maakte met het volk dat bij de luchtvaartmaatschappijen zijn brood verdiende, stootte ik niet alleen op onbegrip, maar ook op arrogantie. Ik ben 1m96, dat is geen verdienste, maar wel een probleem, want luchtvaartmaatschappijen houden niet van mensen met mijn postuur. De KLM al helemaal niet en daar vlieg ik dan ook niet meer mee. Ik kreeg een jaar of wat geleden bij het boeken van een ticket de absurde vraag voorgeschoteld of ik lid was van de Klub van Lange Mensen. Dat was ik niet, ben ik niet en zal ik ook niet worden. ik ben ook niet lid van de club van mensen met schoenmaat 49.
In 2000 moest ik van St.Paul/Minneapolis op een zaterdagavond terug naar Amsterdam, het toestel was weer eens overvol en er werd bijna gesmeekt of ik mijn vlucht een dagje uit wilde stellen. Nou nee. Ik kwam dus in op een uiterst ongelukkige plaats, achter een mevrouw, die in de lucht haar stoel met een forse klap op mijn knieschijven deed denderen. Dat deed pijn en ik vroeg mevrouw of ze haar stoel iets rechter wilde zetten. Mevrouw liet meteen een stewardess opdraven, die mevrouw ogenblikkelijk naar de businessclass hielp. Toen ik een paar dagen later bij de KLM van e.e.a. kond deed, kreeg ik een flesje wijn thuisgestuurd. Ik heb de telefoon gepakt en verteld dat ik het bocht in de gootsteen had gegoten. Zo ga je niet met klanten om. Op een binnenlandse vlucht in de Verenigde Saten van Akron naar Atlanta gebeurde iets dergelijks, de tekst van het luchtserveerstertje zal ik nooit vergeten: “You’re too tall to fly.”
Een maand geleden probeer ik via email een ingewikkelde ticket te boeken bij Continental. Dat lukt niet, niet omdat ik dat niet kan, maar omdat het systeem niet deugt. Ik probeer het een half uur later nog eens, de ticket is inmiddels 150 euro duurder, maar opnieuw word ik nadat ik alles keurig heb ingevuld uit het systeem gegooid. Ik ga bellen, de prijs is inmiddels met 300 euro gestegen. Ik krijg een boekingsnummer, laten we zeggen CK4HKK. Vervolgens hoor ik weken lang niets meer, dus toch maar eens even bellen. Continental heeft het geld niet van mijn creditcard kunnen afschrijven. “O”. “Ja, maar alles staat nog geboekt.” “Er staat voldoende op mijn bankrekening, waarom is het dan niet afgeboekt?” “Dat weet ik niet.” Ik stuur een email naar eservice@coair.com “Thank you for contacting Continental Airlines. Your message has been received and will be directed to a member of our Electronic Support team for review and research.TRACKING NUMBER: A00003050678-00017804241”, is het antwoord. Het blijft doodstil, ik krijg van het “electronic support team” geen antwoord. Maar weer eens gebeld, een nieuwe klerk aan de telefoon, die ik eerst moet uitleggen wat het probleem is. Uiteindelijk moet de hele reis, negen vluchten in totaal volledig worden overgeboekt. Waar vinden ze in hemelsnaam zulk personeel? In het Witte Huis?
(de in dit bericht genoemde getallen heb ik iets gewijzigd)