15.6.07

Masaryk

Thuis werd met bewondering gesproken over de Tsjechoslowaakse president Tomás Masaryk, mijn vader had zelfs een biografie over hem, maar ik heb mijn vader nooit, over andere vooroorlogse Oosteuropese leiders, laat staan met bewondering, horen praten. Later begreep ik ook wel waarom, de andere nu zo warm aan onze EU-borst gedrukte landen hebben er tussen beide wereldoorlogen een potje van gemaakt. Weinig democratisch en antisemitisch, dat waren ze van Polen tot Bulgarije in feite allemaal. Zoiets beklijft. Toen ik in 1991 in Praag was en begreep dat Masaryks spoorwagon tentoongesteld stond ben ik gaan kijken en niet alleen omdat ik geinteresseerd ben in spoorwegen. In het Technisch Museum stond zijn Tatra T80 uit 1935 met een V12-motor. En natuurlijk heb ik die gefotografeerd.