26.6.07

Rapaille

Zou ik de euvele moed hebben om een kilt te dragen? Nee, want ik ben geen Schot en ik word ook behoorlijk ziek van de term Kelt die te pas en te onpas gebruikt wordt. Ik ontving net per post een CD van de de Groninger groep “Rapalje” en het is weer kelt, celtic en keltisch wat de klok slaat: “Gekleed in middeleeuwse kilt” schijnt een viertal heren het podium te beklimmen in de waan de noordelijke klei te ontstijgen met behulp van o.a. fluitjes, theekistbas en trekharmonica. Nu schijnt de geschiedenis van de kilt pas natrekbaar te zijn tot het eind van de 16e eeuw en toen waren de Middeleeuwen reeds enige decennia voorbij. Maar ok, als je moeite hebt met je identiteit dan kan zo’n falsificatie er best bij. Dat de Groningers zonder bronvermelding Simon Jeffes’ (Penguin Cafe Orchestra) “Music for a Found Harmonium” op de CD zetten, verbaast me niets: Rapalje blijft rapaille.