24.3.12

Austin 1100 op HBG

In het kader van vermindering van CO2-uitstoot is Dr. John-Philip Windermere van de Universiteit van Mousehole (Cornwall) aan een nieuw project begonnen. “Mensen stoten door het laten van winden gassen uit, door deze op te slaan en als brandstof te gebruiken valt er een belangrijke stap te zetten in CO2-reductie. Het enige probleem is het gas op te vangen, maar ik denk dat we daar iets op gevonden hebben, de eerste resultaten zijn in ieder geval hoopvol.” Windermere geeft zijn proefpersonen een uien- en bonendieet ter verhoging van de gasproductie en voorziet hen vervolgens van lekvrije rubber rugzakjes, die uitgerust zijn met een anaal in te brengen slangetje, met aan het eind een op een fietsventiellijkende constructie. “Zodra het rugzakje gevuld is, komt de proefpersoon naar ons laboratorium, waar wij het zakje in een grote tank legen. Het gas in de tank wordt vervolgens samengeperst. Het blijkt dat het gas buitengewoon goed geschikt is om een automotor aan te drijven en we hebben inmiddels de eerste proeven achter de rug: een lichtbruine Austin 1100 uit 1967 heeft de afstand Mousehole - Penzance heen en terug op menselijk gas afgelegd.”

Eergister heb ik contact gezocht met Dr. Windermere, dat viel nog niet mee, omdat Dr. Windermere niet in Mousehole woont, maar in het nabijgelegen Paul. Ik was nieuwsgierig hoeveel personen bij zijn onderzoek met rubber rugzakjes zijn uitgerust en of er inmiddels nieuwe resultaten waren geboekt een auto aan te drijven op menselijke uitlaatgassen.
"Er doen momenteel 120 mensen mee, dat is een relatief kleine groep, maar we hopen die, zodra meer rugzakjes ter beschikking komen, deze uit te breiden naar zo'n duizend. Ook hopen we een modernere auto met een kleinere cylinderinhoud en een zuiniger verbranding te kunnen aanschaffen, zodat we grotere afstanden kunnen afleggen."
"Schuilt in zo'n eenzijdig uien- en bonenmenu niet een enorm gezondheidsgevaar voor de deelnemers aan uw onderzoek?"
"Nee, nee. Het is een multidisciplinair onderzoek. Er is een voedingsdeskundige en zelfs een psycholoog bij betrokken. De voedingsdeskundige vult het dieet aan met vitaminen en vezels, bovendien volgen de proefpersonen slechts drie dagen ons dieet, daarna eten ze weer drie dagen 'normaal' voedsel. De psycholoog is aangetrokken om eventueel aanwezige schaamte bij de deelnemers weg te masseren."
"Wat is uiteindelijk het doel van uw onderzoek?"
"We hopen dat met een volle tank HBG (Human Bio Gas) een afstand van 70 mijl kan worden afgelegd met een gemiddelde snelheid van 50 mijl en dat in noodgevallen de tank door de inzittenden kan worden aangevuld door de AT's (Anal Tubes) rechtstreeks op de motor aan te sluiten. Die handeling moet even eenvoudig zijn als het omdoen van autogordels. Maar dat is een noodvoorziening, de bedoeling is dat er overal HBG-tankstations komen, waar mensen niet alleen kunnen tanken, maar ook hun rugzakjes kunnen legen."
"Als de actieradius met een volle tank slechts 70 mijl is, dan betekent dat een groot aantal tankstations."
"O ja, zeker. Maar het is pas een begin. Verder onderzoek gaat ongetwijfeld uitwijzen dat we op een grotere afstand uitkomen en dan verschilt de onderlinge afstand van de tankstations niet zo heel veel met die van de huidige benzinestations. Binnen drie jaar wordt de eerste succesvolle rit op HBG van Land's End naar John O'Groats gereden. Let op mijn woorden."