In het kader van vermindering van
CO2-uitstoot is Dr. John-Philip Windermere van de Universiteit van
Mousehole (Cornwall) aan een nieuw project begonnen. “Mensen stoten door
het laten van winden gassen uit, door deze op te slaan en als brandstof
te gebruiken valt er een belangrijke stap te zetten in CO2-reductie.
Het enige probleem is het gas op te vangen, maar ik denk dat we daar
iets op gevonden hebben, de eerste resultaten zijn in ieder geval
hoopvol.” Windermere geeft zijn proefpersonen een uien- en bonendieet
ter verhoging van de gasproductie en voorziet hen vervolgens van
lekvrije rubber rugzakjes, die uitgerust zijn met een anaal in te
brengen slangetje, met aan het eind een op een fietsventiellijkende
constructie. “Zodra het rugzakje gevuld is, komt de proefpersoon naar
ons laboratorium, waar wij het zakje in een grote tank legen. Het gas in
de tank wordt vervolgens samengeperst. Het blijkt dat het gas
buitengewoon goed geschikt is om een automotor aan te drijven en we
hebben inmiddels de eerste proeven achter de rug: een lichtbruine Austin 1100 uit
1967 heeft de afstand Mousehole - Penzance heen en terug op menselijk
gas afgelegd.”
Eergister heb
ik contact gezocht met Dr. Windermere, dat viel nog niet mee, omdat Dr. Windermere niet in
Mousehole woont, maar in het nabijgelegen Paul. Ik was nieuwsgierig
hoeveel personen bij zijn onderzoek met rubber rugzakjes zijn uitgerust
en of er inmiddels nieuwe resultaten waren geboekt een auto aan te
drijven op menselijke uitlaatgassen.
"Er
doen momenteel 120 mensen mee, dat is een relatief kleine groep, maar
we hopen die, zodra meer rugzakjes ter beschikking komen, deze uit te
breiden naar zo'n duizend. Ook hopen we een modernere auto met een
kleinere cylinderinhoud en een zuiniger verbranding te kunnen
aanschaffen, zodat we grotere afstanden kunnen afleggen."
"Schuilt in zo'n eenzijdig uien- en bonenmenu niet een enorm gezondheidsgevaar voor de deelnemers aan uw onderzoek?"
"Nee,
nee. Het is een multidisciplinair onderzoek. Er is een
voedingsdeskundige en zelfs een psycholoog bij betrokken. De
voedingsdeskundige vult het dieet aan met vitaminen en vezels, bovendien
volgen de proefpersonen slechts drie dagen ons dieet, daarna eten ze
weer drie dagen 'normaal' voedsel. De psycholoog is aangetrokken om
eventueel aanwezige schaamte bij de deelnemers weg te masseren."
"Wat is uiteindelijk het doel van uw onderzoek?"
"We
hopen dat met een volle tank HBG (Human Bio Gas) een afstand van 70
mijl kan worden afgelegd met een gemiddelde snelheid van 50 mijl en dat
in noodgevallen de tank door de inzittenden kan worden aangevuld door de
AT's (Anal Tubes) rechtstreeks op de motor aan te sluiten. Die
handeling moet even eenvoudig zijn als het omdoen van autogordels. Maar
dat is een noodvoorziening, de bedoeling is dat er overal
HBG-tankstations komen, waar mensen niet alleen kunnen tanken, maar ook
hun rugzakjes kunnen legen."
"Als de actieradius met een volle tank slechts 70 mijl is, dan betekent dat een groot aantal tankstations."
"O
ja, zeker. Maar het is pas een begin. Verder onderzoek gaat
ongetwijfeld uitwijzen dat we op een grotere afstand uitkomen en dan
verschilt de onderlinge afstand van de tankstations niet zo heel veel
met die van de huidige benzinestations. Binnen drie jaar wordt de eerste
succesvolle rit op HBG van Land's End naar John O'Groats gereden. Let
op mijn woorden."