30.3.12

Gerard

Gisteravond naar een optreden van Gerard van Maasakkers en vanochtend op zoek naar zijn, neem ik aan, eerste elpee "Komt er mer in" opgenomen eind 1977. Ik ben altijd een bewonderaar van hem geweest, vooral van de portretjes uit zijn ouderlijke woning: zo precies, maar ook zo breekbaar. Maar er is meer en het bijzondere is dat hij anders dan op plaat en op CD zijn liedjes nu kan verpakken in een klein omlijstend verhaal. Zo krijgt het liedje over de in haar vuil verkommerende Cis Verdonk een inleiding die te maken heeft met carnaval. Het concert opende met een liedje van zijn elpee "Onderwege": "Ik loat d'n dag nog efkes dure, nog geen lamp aan, geen gordijn. Efkes zitte, efkes kijke, kijke naor dit uur van mijn". Maar zoals ik zei is hij op zijn best in de familieminiatuurtjes: hoe hij na jaren weer naast zijn moeder in de kerkbank zit en haar hoort zingen. Het prachtige verhaal over de klok, nu de zijne, maar lang geleden van het buurmeisje van Vincent van Gogh. Ook uit Nuenen. Nog altijd moet ik lachen om de achterkant van de hoes van "Onderwege" met Gerard als de Here Jezus temidden van zijn discipelen bij het laatste avondmaal.
Gerard, stel dat van jou nog maar even uit!
Dit is "Hier heur ik thuis" uit zijn theatershow, de CD "Lijflied" is hier te bestellen.