21.5.12

Bianchi

 De naam Bianchi herinner ik me, behalve als de naam van een alleraardigst ouder echtpaar dat tegenover me woonde, ook als automerk, dat in 1957 uit de as herrees als Fiat 500, maar dan in een zondagsjurkje. Het eigenlijke merk was in 1938 al verdwenen, het was een van de oudste Italiaanse autofabrieken: "SA Automobile e Velocipedi Eduardo Bianchi, Milano" en dateerde uit 1899. Fietsen van het merk verschenen overigens als sinds 1885 en worden nog steeds gebouwd. Natuurlijk staan er een paar Bianchi's uit het eerste decennium van de vorige eeuw tussen mijn autominiaturen. Maar een echte had ik tot j.l. zaterdag nooit gezien tot ik mijn Citroën bij "Classic Jaap" in Dalfsen binnenstuurde.
Er is iets mis met de versnellingsbak en omdat het enorme gevaarte (vergeleken met een moderne bak) uitgenomen was, kon ik hem fotograferen. De aandrijving op de achterwielen vond plaats met kettingen, dat was destijds usance. Bianchi maakte degelijke auto's met viercylindermotoren.