3.5.12

Mijn

Even terug naar 27 april j.l. toen ik The Chieftains samen met The Low Anthem op dit blog zette met hun versie van een lied van Ewan MacColl: "School Days Over". Nee, het lied gaat niet over een  plezierige schoolvakantie, maar over de harde werkelijkheid, wanneer de schooltijd voorgoed voorbij is en er gewerkt moet worden: in een mijn. Typerend lied van MacColl, die ik ooit in een Londense pub bezig zag met een aantal amateurs een soort van gezongen krant samen te stellen. Fascinerend te zien hoe hij de mensen niet alleen aan het schrijven kreeg, maar ook aan het uitvoeren van hun zelf geschreven liedjes over hun dagelijkse besognes. 
Over mijnen en mijnwerkers is een groot aantal liedjes geschreven, laat ik beginnen met een van de meest bekende, dat nog altijd op het repertoire staat van veel zangers: "Dark as a Dungeon", geschreven door Merle Travis (foto).