5.5.12

Lass maro tschatschepen


Natuurlijk ging het behalve over muziek ook over de oorlog, want bij mijn weten was Häns'che Weiss  (foto) de eerste Sinto die in 1977 op een grammofoonplaat* de zigeunervervolging in een zelfgeschreven lied ter sprake had gebracht. "Lass maro tschatschepen" heette het en het maakte op mij veel indruk. Het eerste couplet luidt, in vertaling, aldus:
"Luister Sinti, beste Sinti, wat wij te zeggen hebben, jullie weten allemaal wat er met ons in de nazitijd gebeurd is en als we niet willen dat het nog eens gebeurt dat onze mensen worden vervolgd, dan moeten we wij ons aaneensluiten, alleen op die manier kunnen we onze rechten opeisen."
Ik sprak hem op de kamer van zijn hotel in Hilversum, toen het interview was afgelopen, trommelde hij de andere musici op, zette mij op een stoel en vanaf het balkon werd er voor mij gemusiceerd. Ik kreeg tranen in mijn ogen.
Helaas heb ik zijn uitvoering niet op youtube kunnen vinden, dit is de uitvoering van de Amerikaanse groep "Café Noir".

*Häns'che Weiss Quintett: Fünf Jahre Musik deutscher Zigeuner", Intercord  INT 160.088