27.5.12

Riley



 De kans dat Citroën ooit nog revolutionnaire voitures à la Traction Avant,  2CV of  DS op de markt zal brengen is nihil, sinds het merk deel uitmaakt van PSA is het gedaan met alles dat riekt naar experiment, sterker de C1 is evenals de Peugeot 107 een in Tsjechië geproduceerde Toyota in een net even ander kostuumpje met een paar afwijkende frutsels. Gister bracht ik de dag door in een rally van oude auto's (goed, er was een enkele nieuweling, zoals een met pseudohout beklede Chrysler Le Baron compleet met continentalkit, maar voor zoveel lelijkheid knijp ik mijn ogen altijd even dicht) en dan wordt duidelijk hoe de samensmelting van autofabrieken orginaliteit de das heeft omgedaan. Er was bijvoorbeeld een geblazen Riley uit het begin van de jaren dertig - wat zegt u Riley? O ja, da's waar ook, mee ondergegaan net als Austin, Morris enz. enz. in het debacle van British Leyland - destijds, medio jaren dertig, stond het merk nog op eigen benen en produceerde, naast leuk gemodelleerde personenauto's (zie hier), tamelijk spartaanse sportwagens, waarin chauffeur en passagier slechts een flinterdun kussentje onder hun achterste hadden, in feite zaten ze op de vloer van het voertuig.