Aan wie de kaart gestuurd is, weet ik niet, want hij is ooit ingeplakt geweest in een album en bij het verwijderen daaruit is het adres achtergebleven. Wel zijn beide poststempels nog goed leesbaar, de kaart werd op 14 januari 1905 in Venhuizen op de bus gedaan en op 15 januari 1905 in Roosendaal ontvangen. De kaart is bijzonder want hij toont de Great Western Railway-locomotief 102 "La France" in 1903 gebouwd door de Société Alsacienne de Construction Mécaniques (SACM) en het is hoogst merkwaardig dat de Britten een locomotief in Frankrijk lieten bouwen, want ze hadden waarachtig zelf wel een aantal bekwame locomotiefconstructeurs. Maar George J. Churchward, hoofdingenieur van de G.W.R., was op zoek naar een locomotief die rap de heuvels tussen Plymouth en Exeter, de zogenaamde South Devon Banks, kon nemen en oriënteerde zich o.a. op het Europese continent. De locomotieven van de Franse NORD deden hun werk buitengewoon goed en Churchward bestelde een soortgelijke machine, die in october 1903 werd afgeleverd. In Engeland, waar men de assen telt was de machine een 442, in Frankrijk waar de wielen geteld worden een 221. Toen de locomotief 23 jaar later buiten bedrijf werd gesteld had zij 728031 mijl afgelegd. Foto onder: een Nord 221 met later aangebrachte windlijplaten. In het Franse spoorwegmuseum "Cité du Train"in Mulhouse (een bezoek zeer aanbevolen) staat een 221 van de Nord, meer gegevens vindt u hier.