16.2.13

Beeld

Mijn wereldbeeld, ik weet het, wordt voor een belangrijk deel bepaald door de Tweede Wereldoorlog. dat maakt mij kwetsbaar, omdat ik vaak zaken die mij nu overkomen relateer aan de gebeurtenissen van toen. Laat ik een voorbeeld geven. Een tiental jaren geleden reisde ik met een jongere muziekprogrammamaker van de NOS naar Brussel voor een EBU (European Broadcasting Union)-conferentie van mensen die wereldmuziek lieten horen. Alhoewel er een Ier was, die uit het Geneefse hoofdkwartier van de EBU was aangereisd, waren er twee Duitsers van het lokale Berlijnse radiostation  Multikulti (uitspraak Moeltikoeltie), die de eerste viool speelden en in feite beslisten wie op een lijst kwam te staan van programmamakers die van platenmaatschappijen gratis CD's zouden ontvangen. Daartoe werd je aan een verhoor door het tweetal onderworpen en moest je platenlijsten overleggen van de in jouw programa gedraaide muziek. Ik voelde daar geen snars voor, ik maakte een programma voor de VPRO, een landelijke omroep en liet me niet ringeloren door het duo van een lokaal radiostation, de enige aan wie ik verantwoording had  af te leggen, voor hetgeen ik in "De Gezamenlijke Zenders Peazens & Moddergat" liet horen, was de hoofdredacteur van VPRO-radio. Dat zinde de Berlijners niet. Op zo'n moment moet ik op mijn tellen passen, want een opmerking, dat 1942 inmiddels al  enige jaren achter ons ligt, is gauw gemaakt. U begrijpt het, ik kwam niet op de lijst van gratis platenontvangers, de jeugdige NOS-radiomaker ook niet, want hij was het met mij eens, dat het Berlijnse tweetal geen enkele zeggenschap mocht hebben over Nederlandse radioprogramma's. Dat hij een jaar later toegaf aan de Berlijnse eisen, voelde ik en voel ik nog steeds als verraad. De Berlijners maakten het nog  bonter toen ze een met algemene stemmen gekozen Israëlische programmamaker wilden dwingen zich van de lijst terug te trekken en deze dat in overweging nam. Ik werd boos nam hem apart en zei hem: je moet hun het vuile werk laten doen, als zij jou op hun lijst niet willen, dan schrappen zij je naam maar, dan staat dat op hun konto en niet op het jouwe. Dit tweetal heeft geen lessen ut de oorlog getrokken en daarna niets bijgeleerd.