1.2.13

Dateren

Geen auto te zien op bovenstaande ansichtkaart, hij is nooit verstuurd, dus ik kan niet zien wanneer de kaart is afgestempeld. Ik dateer de kaart voor 1900, maar ik vergis me, want de eerste U-Bahn werd officieel in gebruik genomen op 18 februari 1902 lees ik in het boek "Berliner U-Bahn" van Ulrich Lemke en Uwe Poppel. In tegenstelling tot wat je bij het woord U-Bahn zou veronderstellen, was het een Hochbahn, die liep van Stralauer Tor naar Potsdamer Platz en het station Hallesches Tor lag aan die eerste lijn. Naast de trams zijn er paardenomnibussen in gebruik. De dichtstbijzijnde tram lijkt me een door de Dessauer Waggonfabrik gebouwde tram met een electrische uitrusting van Siemens & Halske, een serie die afgeleverd werd tussen 1899 en 1901, de tram met bijwagen even verderop is vermoedelijk een ouder type, daterend uit 1895, de bouwer is onbekend, de electrische uitrusting kwam eveneens van Siemens & Halske. Het station lijkt gloednieuw, de ansichtkaart dateert uit begin 1902. Hieronder een recente foto van het station Hallesches Tor.