Eén bladzijde van de Rudgefolder uit 1954 is gewijd aan de verlichting en om precies te zijn aan de Sturmey-Archer (ook onderdeel van het Raleighconcern) naafdynamo. Er waren twee types: één voor het achterwiel gecombineerd met een drieversnellingsnaaf en één voor het voorwiel. Er was slechts één probleem, hoeveel spaken had het voorwiel? In het Grootbritse hadden voorwielen in de regel minder spaken dan het achterwiel, logisch omdat het achterwiel zwaarder werd belast.
Ik heb in mijn Raleigh RSW16, een fietsje dat in de jaren zestig werd uitgebracht om met Moulton te concurreren, zo'n naafdynamo, die prima werkt, want anders dan een gewone fietsdynamo slipt hij ook bij sneeuw nooit. Ik zag ooit een opvouwbare versie van de Raleigh RSW16 uitgebracht onder het merk Rudge, maar dat vouwen had geen enkele zin, want het fietsje bleef groot.
Ik heb ook een complete, splinternieuwe verlichtingsset met voorwielnaafdynamo, koplamp en achterlicht. Lastig in een Nederlandse fiets te monteren, want, jawel, alleen geschikt voor een velg met 36 spaken.