8.6.13

Juiste man op de juiste plaats

Ooit maakte ik - ik was lid van de NVBS, de vereniging van belangstellenden in spoor- en tramwegen - een grapje over de vorige president-directeur van de spoorwegen Aad Veenman. Ik vond dat hij eerst maar eens moest bewijzen dat hij de treinen op tijd kon laten rijden in Madurodam. Die opmerking schoot een onderling van Veenman en tevens iets hoogs in de NVBS in  het verkeerde keelgat en ik werd, om het plat te zeggen, uit de club gegooid. Nederlandse clubs, heb ik inmiddels geleerd, bezitten een hoog kadaverdiciplinegehalte en zoiets is omgekeerd evenredig aan gevoel voor humor. Als ik het goed heb zijn de Italiaanse treinstellen, waar nu iedereen de mond vol van heeft, onder zijn leiding besteld. Na Veenman kwam Meerstadt, misschien had hij in zijn jeugd met Märklintreintjes gespeeld, maar van elke andere affiniteit met het spoor kon hij niet worden beticht, zijn opvolger is inmiddels bekend, ene Huges afkomstig uit de bloemenwereld. De minister van financiën Jeroen Dijsselbloem, die over de benoeming gaat, laat zijn huis - heel begrijpelijk - verbouwen door een paaldanseres (foto) en zijn haar knippen door staatssecretaris Fred Teeven.