5.6.13

Wie Wat Waar 3

Voor me ligt het jaarboek van 1951. Ik lees dat op 8 october 1949 Gerrit de Stotteraar (foto) ontsnapt uit de gevangenis te Utrecht. Dat is een naam die ik me herinner. Hij ontsnapt trouwens voor de vierde keer.  Op 15 october wordt hij gearresteerd. Op 7 october neemt de politie te Breda 2500 exemplaren van "Mein Kampf" in beslag. Op 2 november gaan kaas, vlees, rijst en textiel van de bon, alleen voor koffie en steenkolen moeten nog bonnen worden ingeleverd. Op 29 november verongelukt een Nederlandse "Dakota" in de buurt van Oslo met 26 Joodse kinderen uit Noord-Afrika: "één kind overleeft de ramp". Ik denk een ogenblik na en na 64 jaar schiet me de naam van dat overlevende jongetje te binnen: Isaac Allal. Ik ga het controleren. Het klopt. Het moet in mijn bovenkamer nog steeds goed werken.