18.11.14

België

België was het eerste Europese land waar een PCC-car reed, maar de breedte van het voertuig maakte het in januari 1948 onmogelijk op het Brusselse stadsnet dienst te doen en dus bleef het bij een paar proefritten op een buitenlijn, nadat de draaistellen van 1435mm in meterspoor waren gewijzigd, maakte de tram proefritten op het net van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen, waarna  het dienst ging doen op een lijn langs de Belgische kust. De Brugse fabriek  "La Brugeoise" assmbleerde vervolgens twee PCC-cars voor Den Haag, daar werd de PCC-car een groot succes, in België lukte het beduidend minder: er werden 24  metersporige PCC's ingezet op een lijn in Wallonië en ook op de interlokale lijn Brussel-Leuven gingen PCC's rijden, maar na tien jaar werden ze alle verkocht naar Belgrado. Uiteindelijk kwam een ervan naar België terug, boven- en onderstaande 10409, die een totale restauratie heeft ondergaan. Opvallend is het verschil met de Haagse PCC's, die de pantograaf achterop hebben, terwijl bij de NVBM-trams de schaarbeugel voorop het dak staat.