28.11.14

Brussel

U moet het maar geloven, maar hij rijdt: een Brusselse PCC-car, afwijkend van wat er in Den Haag  reed en volgens sommigen de mooiste PCC-car ooit. Daar heb ik mijn twijfels over. Het is natuurlijk  een wat wonderlijk gezicht de Brusselaar zonder bovenleiding op mijn in de Elzas gelegen modelspoorbaan te zien rijden: ik moet nog steeds een trambaantje met bovenleiding aanleggen. De tram heeft twee stroomafnemers, voorop een eenbenige pantograaf en achter een trolleystang, omdat hij zowel op het metro- als het gewone tramnet dienst deed. Ik bouwde de tram uit op diverse ogenblikken gekochte onderdelen, dus niet uit een bouwkit. Inmiddels ben ik begonnen aan het volgende project: vorige week kocht ik tweedehands een wonderlijk trammetje, een in crème en groen geschilderde Haagse PCC-car, met maar een draaistel en een niet werkend motortje, het kwam ooit uit een bouwdoos als Amerikaanse tram, ik ga maak er een tram in de kleuren van Toronto van. De Canadese stad kocht ooit tweedehands het wagenpark van Cleveland (Ohio).