8.11.14

Zwadder

Dinsdag j.l. ontmoette ik in een Naardens tuincentrum Philippina van Rijckeborstel, die ik sinds de jaren zestig niet meer had gezien en die we, zij was afkomstig uit de Betuwe, steevast het fruitbazinnetje van Tiel noemden, naar analogie van de hoofdfiguur in een strip die lang geleden rond een pot jam gewikkeld was. Het was een bijzonder leuk wederzien en zij beloofde mij de oorlogsgedichten van haar in 1971 overleden vader te sturen, die door de in Kockengen e.o. bekende componist Herman Krentjes getoonzet zijn. Gister onving ik een alleraardigst boekje met de poëzie van Zwadder van Rijckeborstel, waaruit ik het volgende gedicht citeer:
                                              Ziet Gij?
Ziet gij hoe de kromvoet waait aan Neerlands kust?
Gods hamerteen - goed uitgerust - zacht de ferme branding kust.
Heel, heel Drente juicht van puur jolijt
Als het brandend braambos zich daarbij nedervlijt.