24.1.18

Meer presidentiële voitures

Klaarblijkelijk vond men het in Parijs in 1955 tijd  om de presidentiële Talbot-Lago te vervangen en er verschenen meteen twee nieuwe wagens, zij het op een oude basis, want beide hadden een Citroën 15/6 als bron. De gesloten wagen, getekend door Philippe Charbonneaux en gebouwd door Franay, werd voorgesteld op de Parijse Autosalon in october 1955. De wieldoppen, de voorruit en ook de bumpers, zij het dat die waren ingekort en ondersteboven gemonteerd, kwamen van een Ford "Comête", de achterruit van een Buïck en de achterlichten van een Chevrolet. Na president Coty werd de wagen gebruikt door president De Gaulle.

De open wagen verscheen later en had een carrosserie van Chapron. De auto had bijzonder wijde achterdeuren en de mogelijkheid om de achterbank naar boven te brengen zodat het Franse volk zijn president goed kon zien. Ook was een stang vlak achter de chauffeur en zijn bijrijder, dwars over de wagen gemonteerd, waaraan de president, zo hij verkoos te staan,  zich kon vasthouden. Van het gebruik van onderdelen van andere autofabrikanten is mij niets bekend. De wagen werd o.a. gebruikt tijdens het bezoek van  president Eisenhower aan Parijs.