Nadat Simca het Franse Ford had overgenomen vond directeur Henri Pigozzi in 1958 dat hij een met de Citroën DS - op de markt sinds 1955 - concurrerende wagen moest lanceren, die aangeschaft zou moeten worden door het Élysée, vandaar de naam Présidence. Maar net zoals Bugatti's La Royale geen koninklijke bezitter vond, belandde geen Présidence bij een Franse president. Dat wil niet zeggen dat de Présidence geen prestigieus voertuig was, maar de wagen was duur en langzaam, want ondanks de achtcylindermotor lag de top bij slechts 110 km/u.
De auto had de destijds uiterst modieuze "continental kit", een uit de Verenigde Staten overgewaaide gril om het reservewiel achter de kofferbak in een speciale doos te plaatsen, onhandig want zo werd de kofferruimte moeilijk bereikbaar. Er zijn er tussen 1958 en 1961 maar 1570 exemplaren gebouwd. De Gaulles Élysée heeft trouwens wel twee open Simca's op basis van de Chambord gehad.