24.1.21

MUZIEK

Ik word altijd een beetje achterdochtig wanneer ik muzikanten in een kostuum op zie treden, diezelfde achterdocht overvalt me, wanneer ik mensen op  vijftig jaar oude fietsen zie in kledij, die honderdtwintig jaar suggereert. Ik weet het een en ander van  muziek, maar alles weten is onmogelijk en wanneer ik in het onderschrift bij de Minyo Crusaders lees: "Min'yō folk music was originally sung by Japanese fishermen, coal miners and sumo wrestlers hundreds of years ago, and the Minyo Crusaders are on a mission to make these songs relevant to an international audience", dan realiseer ik me dat mijn kennis van Japanse muziek te beperkt is om een oordeel te vellen, alhoewel ik vissers, mijnwerkers en sumoworstelaars wel een uitzonderlijk en uitgebreid pakket vind. Nog wonderlijk wordt het als ik Juan Tizols "Caravan" op het repertoire van de Minyo Crusaders aantref. Ik neem niet aan dat Japanse vissers met het  zingen daarvan eeuwen geleden de woelige baren trotseerden.