18.1.21

RACERIJ

 


Dat het aan het begin van de vorige eeuw een keer afschuwelijk mis zou gaan met de van-stad-tot-stad-racerij zat er natuurlijk dik in en dat de autoriteiten daarna pas zouden ingrijpen eveneens. Op 24 mei 1903 staat Parijs- Madrid op het programma, Mors doet met veertien wagens mee, Panhard met vijftien en verder zijn  o.a. De Dion-Bouton, Mercedes, De Dietrich en Wolseley, naast Renault dat vier wagens bestuurd door onder meer Louis en Marcel Renault heeft ingeschreven, ook van de partij.Om kwart voor vier start de eerste auto, een De Dietrich met de Londense importeur  van het merk aan het stuur. Louis Renault start als zesde en hij maar één doel: zo snel mogelijk aan kop te komen, zodat hij niet in de stofwolken die andere mededingers opwerpen hoeft te rijden. De eerste etappe gaat naar  Bordeaux daar aangekomen blijkt Louis de afstand met een gemiddelde snelheid van 97 km/u. te hebben afgelegd. Maar achter hem gebeuren vreselijke ongelukken,  er zijn al meer dan tien mensen gedood, onder wie Marcel Renault die, in de auto met inschrijfnummer 63, een bocht te snel neemt, en er zijn nog veel meer gewonden. Louis Renault besluit de strijd te staken, maar ook de autoriteiten nemen maatregelen: er mag niet verder worden gereden, sterker nog  de auto's mogen niet meer worden gestart en moeten door paarden naar het station van Bordeaux worden gesleept om daar  op de trein terug naar Parijs te worden gezet